mandag 4. juni 2012

100% REN effektiv deodorant


Etter at jeg ble oppmerksom på alle giftstoffene som vi utsettes for daglig både i mat, kosmetikk, tekstiler, møbler osv. så har jeg brukt mye tid på å finne gode alternativ. Jeg ønsker å begrense tilførselen av giftstoffer til kroppen og hjernen min da vi vet så lite i dag om konsekvenser både på kort og lang sikt.







I dag klarer vi nok ikke å bli helt fri for disse kjemikaliene, men jeg mener det er viktig å ha et bevisst forhold med tanke på vår egen helse og ikke minst våre etterkommeres helse. De giftstoff vi kvinner har i kroppen blir overført til barna våre allerede i fosterstadiet og deretter gjennom amming. Barna blir også utsatt tidlig i livet for dette via klær, vaskemidler, forurensing i luft og vann, mat, kosmetikk osv.

Jeg har tidligere skrevet om parabener i kosmetikk i innlegget "Hva er det med parabenene" som du kan lese      
nedenfor.

I dag vil jeg gjerne gi deg en oppskrift på en deodorant som er 100% ufarlig og supereffektiv og ikke minst enkel å lage.
Mange deodoranter er skadelige for både deg og miljøet. Hvis du er interessert så kan du lese mer på Grønn Hverdag sin nettside. De har gjort en stor test av mange av deodorantene vi får kjøpt i dag.
Det jeg ikke liker er tilsetningen av aluminiumklorid som finnes i de aller fleste deodoranter.
Denne deodoranten er garantert aluminiumfri og giftfri.

Du behøver:

  • 4 ss kokosolje eller 2 ss kokosolje og 2 ss raw organic sheabutter 
  • 4 ss bakepulver
  • 4 dråper salvieolje
  • 4 dråper eucalyptusolje
  • (du kan eventuelt også ha i litt maisenna)
Alt blandes og røres sammen i ca 2 minutter. Hell den over i rene glasskrukker.
De eteriske oljene salvie og eucalyptus er henholdsvis svettehemmende og forfriskende. Andre eteriske oljer kan selvsagt brukes.




Da jeg laget den hadde jeg ikke de nevnte oljer, men brukte det jeg hadde; roseolje.

Ta litt på fingrene og smør på i armhulen.
Den er også effektiv som fotdeodorant for de som er plaget med svette på føttene.

Etter noen dagers bruk er jeg overbevist. Dette er en virkelig supereffektiv deodorant som jeg trygt kan anbefale og som jeg selv vil fortsette å bruke :-)

Lik gjerne Happy Body sin facebookside her





2 kommentarer:

  1. Her lager vi egen deodorant, ikke helt likt men nesten ;-)

    Jeg synes faktisk den virker lenger enn kjøpte deodoranter,
    synes jeg lukter mindre hehe
    Helt alvorlig så bytter jeg den ihvertfall ikke tilbake til en kjøpt versjon !

    Ha en fin uke :-) mvh Hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hege!
      Vet at det finnes flere varianter av denne deodoranten. De fleste som starter å bruke den blir som du og jeg fornøyde.
      Fin uke til deg og :-)

      Slett

Jeg har det godt når jeg.....

Jeg har det godt når jeg: Lager meg en god grønnsaksjuice. I dag ryddet jeg i kjøleskapet og brukte gulrøtter, rødbeter, agurk, epl...