mandag 12. januar 2015

Kraft i bein og marger


Det er så mange grunner til at vi skal koke kraft og bruke det i maten vår, hver dag.
Langtidskokt kraft er spådd å bli den helt store mattrenden i 2015. Nå er jeg ikke så opptatt av trender generelt, men denne trenden er ikke bare gledelig den er også viktig for helsa vår. Så jeg har hengt meg på denne trenden, er nybegynner, men husker at både mamma og mine bestemødre ofte hadde kraft stående på komfyren.

Veldig mange har i dag store problem med mage og fordøyelse. Det kan være irritabel tarm, morbus crohn, ulcerøs kolitt, sarte slimhinner i tynntarmen etter å ha spist mat som tarmen ikke tåler, forstoppelse, diarë osv.


Langtidskokt kraft har den egenskapen at den reparerer tarmslimhinnene, regulerer fordøyelsen, gir næring til kropp og hjerne, øker kroppens evne til å ta opp næring, styrker immunforsvaret og inneholder aminosyrer, vitaminer, viktige mineraler og sporstoff.
Kollagenet i krafta er supermat for huden vår og uunnværlig for bein, brusk og bindevev i kroppen.

Nederst i innlegget ligger lenker til andre bloggere som har skrevet om dette og som jeg har hentet mye inspirasjon fra.  Jeg ser ingen grunn til at jeg skal repetere det har skrevet før meg.

Det jeg vil skrive om er hvor lett det er å koke kraft og kanskje inspirere deg til å prøve.

Kraftkoking krever liten fysisk innsats, bare en stor porsjon tålmodighet. Når man først har kokt opp og skummet av så er det bare å la det stå å putre på komfyren i 12-72 timer på lav varme. Dette gjør seg selv og sprer en god varm lukt i huset.

Enkel kjøttkraft:

  • bein fra hjort, elg, sau, gris, kalv, storfe ( aller helst fra grassfora dyr som har gått ute )
  • Legg det i en gryte ( ikke aluminium, ikke teflonbelagt)
  • Fyll på med vann til det dekker godt
  • Hell på 1-2 dl eddik - økologisk feks fra Heinz
  • La dette stå over natta - eddiken vil trekke mineralene ut fra beina
  • Kok opp
  • Skum av med en skje/øse - hvis ikke så blir krafta uklar
  • La stå å putre i 12-72 timer ( det er her tålmodigheten kommer inn )
  • Avkjøl og hell over på rene glass - kan oppbevares i kjøleskap og kan fryses
  • vil du ha mer smak så tilsett løk, sellerirot, hel pepper, gulrot osv.
Brukes i supper, sauser, lapskaus, grytretter og kan drikkes som den er. Mange drikker en liten kopp hver kveld for bedre søvn. 

Etterhvert kan du prøve fiskekraft og kraft kokt på rekeskall ( kast aldri rekeskall - frys det ned og kok kraft ved anledning).

I går langtidsstekte jeg en hel økologisk kylling i leirgryte sammen med løk, hvitløk, gulrot, sellerirot og purre. Da den var ferdig renset jeg kyllingen, la kjøttet tilbake i gryta og kokte opp skroget med litt løk, sellerirot og hel pepper. Det står fortsatt og putrer på komfyren og skal få stå natta over.

Linker til gode blogger om kraft som gir oppskrifter, inspirasjon og informerer godt om fordelene:






Du er velkommen til å like min facebookside Happy Body her







3 kommentarer:

  1. Kjøpte kraftben av storfekjøtt og lot de langtidskoke i tre døgn. Dette gjør jeg ALDRI igjen. Første døgnet lukta det jo ganske godt i hele huset. Men etter dette ble lukta bare kvalmende. Som en blanding av død og fjøs. Kylling fra stange har jeg med hell kokt i nesten to døgn. Men dette prosjektet ødela kjøttkake middagen vår fullstendig. Veldig skuffa familie rundt matbordet. Prøvde også med fårikål. Men der ble også smaken og lukta vond etter for lang koketid. Så ett døgn er virkelig nok etter mitt omdømme

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så synd at du fikk den opplevelsen. Det er så sunt og næringsrikt med kraft. Personlig elsker jeg den gode varme lukta som sprer seg på kjøkkenet mitt når jeg koker kraft. Jeg lurer på om du har latt det koke på for sterk varme? Det skal bare stå å trekke etter at det er kokt opp. Ellers så kan det være nok etter 12 timer hvis det passer deg og din familie best.
      Lykke til neste gang hvis du prøver igjen :-)

      Slett
  2. Kjøpte kraftben av storfekjøtt og lot de langtidskoke i tre døgn. Dette gjør jeg ALDRI igjen. Første døgnet lukta det jo ganske godt i hele huset. Men etter dette ble lukta bare kvalmende. Som en blanding av død og fjøs. Kylling fra stange har jeg med hell kokt i nesten to døgn. Men dette prosjektet ødela kjøttkake middagen vår fullstendig. Veldig skuffa familie rundt matbordet. Prøvde også med fårikål. Men der ble også smaken og lukta vond etter for lang koketid. Så ett døgn er virkelig nok etter mitt omdømme

    SvarSlett

Jeg har det godt når jeg.....

Jeg har det godt når jeg: Lager meg en god grønnsaksjuice. I dag ryddet jeg i kjøleskapet og brukte gulrøtter, rødbeter, agurk, epl...