torsdag 27. februar 2014

Jeg tok et valg, et valg som forandret livet mitt



For flere år siden tok jeg et valg, et valg som forandret livet og helsen min. Jeg valgte bort mat som ga meg store helsemessige plager og som sannsynligvis ville fått meg inn i statistikken over de med alvorlige livsstilsykdommer. 

Den gang hadde jeg daglige magesmerter, magekramper, dårlig fordøyelse, en lammende tretthet og  smerter i muskler og ledd. I tillegg hadde jeg en tørr kløende hud med eksem på kroppen og tørr hud med kviser i ansiktet. Kvisene hadde jeg levd med siden puberteten og fortvilelsen over at jeg kom til å være en av de som etterhvert kom til å ha både kviser og rynker var lite hyggelig.

Slik følte jeg meg. Illustrasjonsfoto

Jeg spiste sunt og det var brødmat både til frokost, lunsj og kveldsmat. Alt dette i henhold til den gang vanlige kostråd. Det rare var at jeg alltid var sulten på et eller annet, kort tid etter mat så hadde jeg behov for påfyll. Jeg var heller aldri skikkelig mett. Og jeg ble trettere og trettere og mer og mer stinn. Følelsen av at noe var galt var der hele tiden, men alle prøver hos legen var fine og ingen synes å kunne hjelpe meg med hva som var feil.

Tre og ofte fire ganger i uken trente jeg på det lokale treningssentret. Spinning, Body Pump og Step sto på menyen og jeg ble fortalt at når formen ble bedre så ville energien komme til å øke og kiloene minke..... Det gjorde det ikke for meg; jeg ble bare trett og tung i kroppen og i hodet og trente hardere og hardere for å oppnå resultater. De kom aldri! ( I dag vet jeg hvorfor )

Da min mor på 59 år plutselig døde etter å ha levd med en autoimmun sykdom i noen år forstod jeg at jeg selv kunne stå i fare for å utvikle alvorlig kronisk sykdom med et katastrofalt utfall. Jeg lette fortvilet etter løsninger og fikk tatt mange nye prøver hos legen, men alle var fine. Konklusjonen var at jeg var ung og frisk og for å få bedre fordøyelse, mer energi og lavere vekt jeg burde trene hardere og spise sunnere!!

Så møtte jeg en som snakket om matintoleranse og ut fra mine symptomer rådet meg til å prøve å leve uten gluten i ca 4 uker. De første ukene måtte jeg for sikkerhets skyld teste om det virkelig var gluten som var årsaken til mine plager. De testene var dyre; de kostet dager og opptil en uke der alle symptom og plager kom tilbake med forsterket effekt i tillegg til en skikkelig " hang over" følelse. Kunne det virkelig være så enkelt, kunne mine plager bli borte ved at jeg rett og slett utelot gluten fra maten min?

Magen stabiliserte seg, fordøyelsen ble bedre og huden min ble klarere og renere. Muskel og leddsmertene ble borte. Etterhvert kom også energien og gleden. Gleden over å føle meg frisk, vital og klar i hodet, og så, som en bonus, begynte kroppen å slippe noen av de ekstra kiloene.


Meg sommeren 2013


De ukene har blitt til nærmere 10 år og det har ikke bare vært lett.
Jeg møter ofte reaksjoner og holdninger som er både kritiske og anklagende. Noen synes jeg er sær og at matintoleranse er bare tull. Men jeg kom raskt frem til at for meg er mitt liv og min helse mitt ansvar - hva andre mener og tror er deres ansvar.

Symptomene på matintoleranse kan være diffuse og de kommer snikende sakte men sikkert. Og de er ofte vanskelige å identifisere siden symptomer kan opptre opptil 72 timer altså tre døgn etter inntak! Symptomer og reaksjoner kan være fordøyelsesproblem, lammende tretthet, smerter i kroppen, hodepine, hudproblem, overvekt/fedme, undervekt, listen er lang og reaksjoner kan lett tolkes som at slik er det bare og dette må jeg leve med. Har man en matintoleranse så er det en stor belastning for kroppen og ubehandlet kan det på sikt føre til alvorlig kronisk sykdom.

Hvordan er det med deg? Kjenner du deg igjen?

I løpet av de 10 årene som har gått har jeg utdannet meg til Biopat/Naturopat IBM. Mitt spesialområde er fordøyelse og matintoleranser og det er mange som har fått et nytt liv ved å utelate mat man ikke tåler og samtidig får styrket kropp og helse med mat som støtter og bygger opp.


Om du vil vite mer om matintoleranse og mistenker du at kanskje du og har det, så ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale. 

Jeg har både enkeltkonsultasjoner, holder foredrag, workshops og kurs med matintoleranse som hovedtema.

 Du er velkommen til å kontakte meg på:

mail: inger-lise@live.no    telefon: 986 69 235

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har det godt når jeg.....

Jeg har det godt når jeg: Lager meg en god grønnsaksjuice. I dag ryddet jeg i kjøleskapet og brukte gulrøtter, rødbeter, agurk, epl...