torsdag 5. april 2012

Herlige, sprø og sunne knekkebrød!



Knekkebrød er i skuddet for tiden, og bra er det! Baker du de selv så vet du hva du spiser. Knekkebrød er grove og fiberrike og gode for bla. stabilt blodsukker og fordøyelse. Mine er uten gluten, egg og melk og de aller fleste tåler disse godt. 




OPPSKRIFT OG FREMGANGSMÅTE

Sett ovnen på 150-160 grader. Jeg bruker varmluftsovn og steker begge brettene samtidig.

Finn fram:
  • 6 dl glutenfrie havregryn
  • 1 dl linfrø  (god omega 3 kilde)
  • 1 dl solsikkefrø
  • 1-2 dl sesamfrø  (god kalkkilde)
  • 2 ss mandelmel  ( kjøpes i helsekosten)
  • 2 ts havsalt eller himalayasalt
  • ca 7 dl vann
Alt det tørre blandes godt i en bolle. Ha i vannet, og la det stå å svelle til ovnen er varm.

Fordel deigen med slikkepott på to stekebrett dekt med ubleket bakepapir.
Stek i ca 15 minutter, ta ut brettene og bruk en kniv eller et pizzahjul til å dele det opp i ruter. Stek videre i ca 45 minutter. Åpne ovnen et par ganger under steking for å slippe ut damp. Deretter slår du av ovnen og lar døren stå åpen til den er avkjølt. Ta ut brettene med knekkebrød, bryt de opp og avkjøl helt på en rist.
Bør helst oppbevares i en metallboks (kakeboks).

Viola og du har nå de herligste, sprøeste og sunneste knekkebrød!


Har du gode erfaringer med andre knekkebrød og/eller stekemetode så hører jeg gjerne fra deg i kommentarfeltet under.
Fint om du også deler videre.

Ha en herlig, sprø og sunn dag!!
Følg meg gjerne på facebooksiden Inspired by Happy Body

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har det godt når jeg.....

Jeg har det godt når jeg: Lager meg en god grønnsaksjuice. I dag ryddet jeg i kjøleskapet og brukte gulrøtter, rødbeter, agurk, epl...