fredag 31. oktober 2014

Glutenfri Mûsli - Granola - Frokostblanding

Lett å lage, lett å like. Et lite mellommåltid, frokost, kveldssmat. Det er så godt for oss som ikke kan spise all mat å ha noe i skapet å ty til når man er litt sulten eller at man har det litt travelt. Kjært barn har mange navn og noen kaller det enkelt og greit for frokostblanding, andre mûsli eller granola.



OPPSKRIFT litt på slump er:

  • 2-300 gram glutenfrie havregryn
  • 150-200 gram nøtter ( gjerne en mix av hasselnøtter, valnøtter, mandler eller lignende)
  • 1 dl solsikkefrø
  • 1 dl sesamfrø
  • 1 dl linfrø
  • 3-6 ss lønnesirup eller god honning
  • 3-4 ss god olje - oliven, linfrø, cocos
Hakk nøtter og mal kjerner og frø lett hvis du har mulighet til det ( må ikke)
Bland alt det tørre i en stor bolle. Varm opp lønnesirup og olje på svak varme. Rør blandingen inn i det tørre. Fordel på stekeplate med bakepapir og stek i ovn på ca 140 grader i 35-40 minutter. Blandingen skal bli litt gyllen. Rør litt av og til. Jeg heller den over i en stor glassbolle med lokk når den er avkjølt og varigheten vet jeg ikke for den blir alltid fort tom hjemme hos oss. :-)

Inspirasjon til denne er hentet fra Berit Nordstrand sin bok Mat med Mer.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har det godt når jeg.....

Jeg har det godt når jeg: Lager meg en god grønnsaksjuice. I dag ryddet jeg i kjøleskapet og brukte gulrøtter, rødbeter, agurk, epl...