tirsdag 20. januar 2015

Den best bevarte hemmelighet i skjønnhetsindustrien

Er du opptatt av hud og helse vil du sette stor pris på det jeg skriver om i dag:
Gelatin inneholder kollagen i store mengder. Kollagen er jo det skjønnhetsindustrien tilsetter hudkremer slik at det skal ha en anti-age ( anti-rynke, på godt norsk ) effekt på huden. Den finnes også i piller og pulver som selges i dyre dommer. Men faktum er at du finner gelatin i hylla i dagligvaren og en økologisk variant i helskosten til en latterlig lav pris i forhold til skjønnhetsindustrien sin.
Kan også bestilles fra nett her




I dag har jeg laga kokosboller med masse gelatin og uten sukker - en anti-agebombe med andre ord :-)

Gry Hammer skriver i sin blogg Fra jord til bord:

Hvordan utvinnes gelatin/kollagen? Jo, ved å koke f.eks svinehud, eller kraftbein av fisk, fugl eller storfe og vilt lenge nok til at kollagenet trekkes ut fra sitt opphav. Gelatin/kollagen er vidundermiddel som bygger opp alt bindevev i egen kropp- FRA INNSIDEN. Gelatin er rent protein og selv om aminosyreprofilen ikke er fullstendig så komplementerer gelatin andre ufullstendige proteinkilder som korn, nøtter, bønner og frø slik at det blir et bedre måltid for kroppen.

Gelatin er det beste og kanskje billigste proteintilskudd du kan ta om du vil bygge muskler. Har du studentbudsjett, så ring hjem og snakk med mamma eller pappa om de kjenner en jeger som jakter på elg eller hjort. Ring vedkommende og be dem spare beina til deg. Ofte blir de kastet da de fleste i dag absurd nok bare vil ha muskelkjøttet på et dyr og pælmer delene som virkelig inneholder næring.

Gelatin/kollagen er ikke noe bare huden trenger men også bindevevet ellers i kroppen vil styrkes og bygges opp av regelmessig inntak av gelatin. Ikke minst vil inntak av gelatin normalisere magesyreproduksjonen og reparere tarmskader du måtte ha. Konklusjonen er at om du vil myke opp rynker eller hindre at de kommer, har et kranglete kne eller en dårlig rygg, osteoporose, puslete muskelmasse eller trasig mage, et barn med dårlig vekst og apetitt; ja da anbefaler jeg deg å få kraft/gelatin/kollagen/protein inn i maskineriet! Jeg har snakket med flere bestemødre som er bekymra for barnebarna sine fordi deres egne barn er klemt fast i tiden og ikke prioriterer å lage skikkelig mat til barna sine. En bestemor jeg snakket med kokte kraft og leverte på døra til sin datter ett par ganger i måneden sammen med noen hjemmelagde surdeigsbrød. Sånne "Supergrans" burde hatt premie! 

Videre kan vi lese fra Gry sin blogg at kollagen også er bra for magesyren og kan reparere tarmskader-  det liker vi. Og at både bindevev, muskler og bein i kroppen vil sette stor pris på tilførsel av gelatin.

Gry Hammer sin blogg finner du her. Super blogg skrevet av en kunnskapsrik, driftig og flott dame som virkelig brenner for god, sunn og næringsrik tradisjonsmat. Jeg anbefaler deg sterkt å ta en time eller to for å snoke litt rundt i bloggen hennes. Hun har skrevet ei knall bok for deg som vil lære å lage mat etter tradisjonsrike prinsipper og hun holder lærerike og inspirerende matkurs.


Følg gjerne Happy Body på facebook her
Og du er velkommen til å dele videre, men vær så snill å linke tilbake til meg hvis du gjør det. Takk!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har det godt når jeg.....

Jeg har det godt når jeg: Lager meg en god grønnsaksjuice. I dag ryddet jeg i kjøleskapet og brukte gulrøtter, rødbeter, agurk, epl...