søndag 29. april 2012

Gutter, linser og gresk mat





Mine gutter elsker middag! Det er dagens høydepunkt og eldstemann som bor på hybel i ukedagene har tatt med gode matvaner og lager seg skikkelig middag hver dag, gjerne fisk. De gleder seg til helgemiddagene og i går laget jeg Moussaka og gresk salat som de liker svært godt, og i går så syntes de at den var ekstra god.
De de ikke visste da de spiste den var at halvparten av karbonadedeigen var byttet ut med linser.
 Jeg lager mesteparten av maten og nesten alt fra bunnen av så derfor har jeg en makt som jeg benytter meg av. Jeg bestemmer innholdet, og det er ikke alltid de vet hva de egentlig spiser ;-) 

Siden vi spiser for mye rødt kjøtt og spesielt kjøttdeig her i landet så vi trenger å skjære ned på forbruket.  Det er faktisk enkelt; bytt ut deler av kjøttdeig/karbonade med linser eller bønner. De fås i kartonger i butikken, og de fleste er som regel også økologiske. Du kan og velge å kjøpe de tørre variantene og legge de i bløt, det blir billigere.



En kjøttsaus til en stor moussaka kan på mitt kjøkken bestå av:

  • ca 4-500 gram karbonadedeig
  • 1 boks/kartong linser - eller 2 for viderekomne
  • 1 løk (2 hvis de er små)
  • 4-5 fedd hvitløk
  • 2 bokser hakkede tomater+ litt vann
  • salt og pepper
  • provencekrydder etter smak
  • 1-2 ss soyasaus
Karbonadedeigen brunes i stekepannen. Løk og hvitløk surres i litt olje i en kjele. Tilsett tomater, linser, (linsene må skylles godt i vann) krydder og karbonadedeigen. La det stå på svak varme og småkoke men du lager bechamelsaus av:

  • 6-7 dl melk
  • 2-3 ss maisenna som vispes inn i kald melk
Kok opp under omrøring og tilsett kanel, salt, pepper og evt. litt muskatnøtt.

Sett ovnen på 225 grader.
Dekk bunnen i en ildfast form med lett bruna aubergineskiver. Legg på kjøttsausen, deretter bechamelsausen og litt revet ost på toppen. Stek i ovn i ca. 35-40 minutter.

Server med gresk salat og godt brød (for de som tåler det)


Ønsker du en kjøttfri rett så kan du bare bruke linser og/eller bønner. Godt, sunt og mettende!
Eldstemann som har et stramt matbudsjett og vil spise sunt syntes det var et knall tips å spe kjøttdeigmat med linser og bønner. 

Bon apetite!




1 kommentar:

Jeg har det godt når jeg.....

Jeg har det godt når jeg: Lager meg en god grønnsaksjuice. I dag ryddet jeg i kjøleskapet og brukte gulrøtter, rødbeter, agurk, epl...